I. Evaluarea și psihodiagnoza tipului și severității disfuncției persoanelor cu deficiențe

Acestea se realizează prin raportare la standardele existente prin teste și instrumente specifice care vizează anumite procese psihice, inteligența, aptitudinile și personalitatea în ansamblul ei.
Scopul evaluării urmărește stabilirea calității și nivelul funcționării structurilor anatomice, funcțiilor organice, activității și participării copilului cu dizabilități la viața socială, ținând cont de mediul în care trăiește și dacă beneficiază sau nu de servicii și intervenții adecvate.
Evaluarea are multiple și diverse obiective cu scopul final al includerii sociale a copilului cu dizabilități.

II. Consilierea persoanelor cu deficiențe și a familiilor acestora

Se adresează în special persoanelor care întâmpină dificultăți în adoptarea unor decizii eficiente și nu reușesc să pună în relație cel mai potrivit rol pentru situația prezentă în care se află. Însănătoșirea climatului familial, asanarea lui prin intervenția terapeutică și consilierea familiei, reprezintă prioritățile acțiunilor noastre.
Ameliorarea raporturilor părinte-copil/părinte-părinte
Programele de intervenție și serviciile de sprijin invocate de serviciile de consiliere sunt eficiente atunci când evaluarea persoanei cu cerințe speciale (copil, adolescent, tânăr) este complexă și validă.


III. Intervenții psihopedagogice specifice pentru persoanele cu deficiențe/activități de terapie educațională/programe de recuperare educațional-terapeutice

Aceste programe oferă o deschidere spre normalitate, ceea ce, în viziunea contemporană înseamnă a oferi persoanelor cu cerințe educative speciale, modele și condiții de viață cotidiană cât mai aproape de condițiile și modurile de viață obișnuite.

1. TERAPIE OCUPAȚIONALĂ

Planul de intervenție din domeniul terapiei ocupaționale pentru elevii cu cerințe speciale trebuie să cuprindă în detaliu activități din cele trei domenii fundamentale de acțiune:
-activități de viață cotidiană (îmbrăcatul, hrănitul, folosirea mijloacelor de transport în comun, efectuarea de cumpărături, reguli de politețe în societate, etc.);
-activități de muncă (îngrijirea hainelor, pregătirea mesei, întreținerea casei, gestiunea financiară, cultivarea deprinderilor de muncă în activități productive, etc.);
-activitățile de joc și loisir (explorarea diverselor categorii de jocuri accesibile persoanei, trezirea interesului pentru anumite hobby-uri, participarea la anumite tipuri de spectacole specifice vârstei, activități culturale desfășurate la nivelul comunității, etc.).

2. TERAPIE COGNITIVĂ

Se constituie din acțiuni și programe compensatorii care facilitează înțelegerea lucrurilor, fenomenelor, persoanelor și situațiilor de viață în dimensiunea lor instrumental-integratoare. Principalele dimensiuni ale terapiei cognitive urmăresc: -cunoașterea senzorială (cunoașterea și dezvoltarea sensibilității tactile, vizuale, gustative, olfactive, auditive și corelațiile dintre ele);
-formarea abilităților vizual-perceptive (coordonarea vizual-motorie, coordonare motrică generală, coordonarea motricității fine, formarea imaginii corporale și a schemei corporale, percepția poziției în spațiu și a relațiilor spațiale); -învățarea conceptelor fundamentale (grupări, asocieri, ordinea numerică, stabilirea de relații între diferite obiecte sau imagini, ordonare, asocieri între sunete și litere, etc.);
-formarea și dezvoltarea proceselor psihice prin exerciții senzorio-motorii și perceptive (exerciții perceptive și senzorio-motorii pentru atenție, memorie, reprezentare mintală);

3. TERAPIA ȘI EDUCAȚIA PSIHOMOTRICITĂȚII

Urmărește în principal activitățile destinate recuperării, ameliorării, dezvoltării ți antrenării conduitelor și structurilor perceptiv-motrice.
- Activități practice, de relaxare și de expresie corporală prin dans și mișcare;
- Recuperarea întârzierilor în dezvoltarea motorie;
- Influențarea pozitivă a reprezentării schemei corporale;
- Recuperarea tulburărilor de orientare, organizare și structurare spațială și temporală;
- Identificarea și discriminarea structurilor perceptive de formă și culoare;
- Etc.

IV. Asistența, consilierea și intervenția psihopedagogică specială în instituții, organizații și comunitate, specifice pentru persoanele cu deficiențe

Serviciu de consultanță a persoanelor ce lucrează în diverse organizații, instituții (ex. juriști, avocați, profesori, medici, etc.) și chiar din comunitate, ce au întrebări cu privire la diverse caracteristici ale intervenției psihopedagogice sau a tabloului fiecărui tip de deficiență.

V. Participarea la construcția, etalonarea și validarea metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică specifică, dezvoltarea și implementarea de proiecte în domeniu.

Servicii specifice oferite în cadrul Asociației de Ajutorare și Susținere a Persoanelor Vârstnice și cu Dizabilități "Sfânta Lucia".

VI. SUPERVIZARE PSIHOPEDAGOGIA SPECIALĂ

Programul de supervizare în domeniul psihopedagogiei speciale se adresează psihologilor ce au obținut atestatul în Psihopedagogie specială, treapta sau nivelul I de specializare: practicant în supervizare. Începerea supervizării se realizează odată cu semnarea Contractului de Supervizare Profesională, ce va fi semnat și parafat de supervizor, dar și de supervizat, urmând a fi transmis către Colegiul Psihologilor din România, pentru înregistrare.
Supervizarea presupune coordonarea activității prestate de supervizat, alături de analizarea și discutarea cazurilor de psihodiagnostic, intervenție, evaluare psihopedagogică, ce sunt întâlnite în practica psihologului supervizat.


Photo by Vladimir Chirilov